Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Aquincumi Saláta

Miért szítják a feszültséget a pedagógusok ellen?

2021. december 15.

Ma szembejött velem egy hír, egy főcím az egyik hírportálon: a pedagógusok sztrájkot terveznek, azt akarják, hogy a gyerekek ne menjenek iskolába, vagy valami hasonló. Nem olvastam el és a közösségi oldalon sem hagytam, hogy szembejöjjön és véletlenül beleolvassak a habzó szájú kommentekbe. Helyette inkább kifejtem a véleményem.

Ez már nem az első eset, de nem is az utolsó, hogy a pedagógusok ellen szítanak a médiumok. De mi lehet ennek a gyökere, honnan ered a kommentekben tapasztalható népharag, néha már gyűlölet az egyik legalulfizetettebb, mégis nagy felelősséggel járó hivatás ellen?

A kapitalizmus sajátos magyar értelmezésének szárba szökkenésével és a szocialista örökséget amúgy nehezen levetkőző, de közben liberálisba átalakuló magyar mindennapokkal a jogok és a kötelességek eltolódtak. A jogok a szülői oldalon váltak túlsúlyossá - értsd a szülőnek és a gyereknek mindent lehet - a kötelességeket pedig csak a pedagógusi oldalon kérik számon. Persze közhely, de a rendszerváltás előtt nagyjából mindenki tudta, hol a helye, a szülők tudták a kötelességüket, a pedagógusoknak volt tekintélyük. Aztán ahogy telt az idő, a csipák kinyíltak, a pedagógusszakma pedig szép lassan elvesztette a tekintélyét, amiben véleményem szerint az államnak is nagy szerepe van. Politikai erőtől függetlenül.

Az 1990 óta egymást váltó kormányoknak nem volt központi kérdés a pedagógusok bérrendezése. Egyrészt mert sok más, égető problémával kellett és kell szembenézniük, aminek része volt más ágazatok támogatása. A pedagógusok pedig időközben elsikkadtak: amellett, hogy a tekintélyüket is elvesztették, az állam sem nyújtott segítő kezet feléjük. Nemhogy nyugaton, de már itthon sem versenyképes a bérük. Egy aldis árufeltöltő többet keres, mint valaki, akinek egyetemre kell járni ahhoz, hogy ezt a hivatást űzhesse és mások neveletlen (és mindenre jogot formáló) gyerekeinek próbáljon utat mutatni és adott esetben elrugdosni az érettségiig. Jó, persze, tudom, a versenyszféra az versenyszféra, a pedagógusokat pedig az állam fizeti.

De mik lehetnek az okok? Foglaljuk össze amolyan konteósan.

1. Szelep-szerep. Az állam direkt olyan szerepben hagyja a pedagógusokat, hogy a társadalom rajtuk vezethesse le a feszültséget. Kell egy állandó ellenség az állami szférában. A NAV-ot már amúgy is mindenki utálja, de ők pénzt hoznak.

2. Valóban nincs fókusz. Tényleg nem fontos az államnak a saját alkalmazottait megbecsülni (kivéve a politikusokat).

3. Nem érdek, hogy színvonalas oktatási rendszerünk legyen. Az örök elcsépelt konteó: tartsd a társadalmat tudatlanságban.

Vajon hány év vagy évtized, mire itthon is a nyugati kollegáikhoz hasonló bérezést kapnak majd a pedagógusok? Vagy lehet, hogy az is elég lenne, ha egy diplomáshoz méltót.

A bejegyzés trackback címe:

https://aquincumisalata.blog.hu/api/trackback/id/tr7716784818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marczy 2022.01.15. 15:59:57

A "régen minden jobb volt" legalább olyan elcsépelt, mint bármelyik konteó. A cikkíró összekeveri a tekintélyt a tekintélyelvvel, a tiszteletet a félelemmel. A kettő nem ugyanaz, és a pár második tagja súlyos károkat okoz a társadalomban.
Minden fél hibás sajnos. Politikai és tanári részről: az értelem nélküli bifláztatás ideje végleg lejárt, a kicsit is értelmes szülő is rációt keres a tananyag mögött. Gyakorlatorientált, az életben használható tudást adó oktatásra van szükség. Minden szinten. Olyanra, amely nem fojtja meg a kreatív gondolkodást sem.
A tanároknak meg ott van igazuk, hogy amilyen a szülő, olyan a gyerek, mert ha a gyerek azt látja, hogy az apja veri az anyját, ugyanúgy sérül, mintha őt magát vernék.
Vagy az otthoni feszültségek az iskolában csapódnak le. Az ilyen dolgokat meg kell próbálni feltárni, és ha kell, a családot elirányítani terápiába. Az egész családot, igen, mert a gyerek issza meg a legjobban a levét annak, ha a szülők veszekednek, esetleg válnak, vagy csak szimplán nem tudnak egymással kommunikálni ember módjára.

Summa summarum: a tanári szerep nem merülhet ki abban, hogy ismeretekkel tömi tele a gyerek fejét, mert nem szemeteskukák járnak az iskolába, hanem emberek, akik még gyerekek. Azok, akik még így gondolkodnak, azoknak a fejében a pedagógiáról egy végletekig leegyszerűsítő, idejétmúlt megközelítés van. A magyar társadalom pedig Európában az egyik legnehézkesebb, legkevésbé mobil, mert az oktatási rendszerünk tesz arról, hogy önbecsülés nélküli droidok kerüljenek ki belőle.
Az összes tanárt elküldeném valamely normális országba hospitálni, azokat is, akik már 30 éve tanítanak, de hát ez is kevés, mert a megalázóan alacsony bérek miatt kontraszelektált az egész pálya, zárt gondolkodású, agy nélküli robotok kerülnek be sok iskolába. Tisztelet a kivételnek, de sajnos már az alternatív iskolák is érzik a krónikus hiánytüneteket.
süti beállítások módosítása