A kérdésre persze egyből lehet is egy rövid választ adni: a szlovén kocsik a szlovén fővárosig, Ljubljanáig közlekedő Citadella IC (nemzetközi gyorsvonat, hívják akárhogy is) részei, melyeket a határátkeléskor nem csatolnak le, hanem szépen elközlekednek Budapestig.
Ezzel még nem is lenne baj, ha a szlovén vasúttársaság nem a legótvarabb, legmocskosabb, legrégebbi kocsijait használná erre a célra, amiket a MÁV valószínűleg valamilyen vasútközi egyezmény alapján tovább használ a magyar vonalakon, olyan járaton is, amelyik nem közlekedik el Ljubljanáig. A vasúton dolgozók biztosan tudnak erre magyarázatot, de ha logikusan nézzük (a logikát és egy magyar állami vállalatot egy mondatban emlegetni alapból merész), biztosan valamilyen vasútszervezési indok áll mögötte, amit mi, civil halandók nem érthetünk.
Nekünk csak a hibás fűtési rendszerű, kiégett világításos, pedálos csapos WC-fülkés (amely mellékhelyiségek mintha a 70-es évekből ragadtak volna itt), nem jól záródó ablakos és úgy egyáltalán már a 90-es években is gáznak ható balkáni kocsik jutnak. Egyetlen jó pontjuk talán, hogy kényelmi szempontból még mindig fölötte vannak a MÁV által beszerzett, felújított német kocsiknak (ún. „halberstadti kocsik”), amelyek amúgy a gépész- és közlekedésmérnöki tudományok nettó szégyenfoltjai a térdet verő módon elhelyezett szemeteseikkel és szintén rom fűtésrendszerükkel.
(A vasúti kocsik fűtése amúgy kiválóan leírható úgy, hogy „szélsőségesen bináris”: vagy nincs fűtés, vagy 40 fok van). FRISSÍTÉS: a szlovén kocsikban viszont olyan foshenger a fűtés, hogy egyik fülkében van, másikban nincs. Egy vasúti szakember kifejthetné, hogy ez miért van, dobhatna hozzá műszaki rajzot is. Mondjuk attól még nem lesz melegebb:)
De visszatérve a szlovén kocsikra, baromira érdekel, hogy az egyébként EU-tag és Eurót használó Szlovénia, a szláv Balkán elvileg legfejlettebb állama miért büntet minket ezekkel a kocsikkal?
A Trainspot Hungary videójában látható az említett vonat (itt a készítő még dícséri is): LINK