Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Aquincumi Saláta

Miért használ a MÁV a Budapest-Zalaegerszeg viszonylaton ótvar szlovén kocsikat?

2022. január 13.

A kérdésre persze egyből lehet is egy rövid választ adni: a szlovén kocsik a szlovén fővárosig, Ljubljanáig közlekedő Citadella IC (nemzetközi gyorsvonat, hívják akárhogy is) részei, melyeket a határátkeléskor nem csatolnak le, hanem szépen elközlekednek Budapestig.

Ezzel még nem is lenne baj, ha a szlovén vasúttársaság nem a legótvarabb, legmocskosabb, legrégebbi kocsijait használná erre a célra, amiket a MÁV valószínűleg valamilyen vasútközi egyezmény alapján tovább használ a magyar vonalakon, olyan járaton is, amelyik nem közlekedik el Ljubljanáig. A vasúton dolgozók biztosan tudnak erre magyarázatot, de ha logikusan nézzük (a logikát és egy magyar állami vállalatot egy mondatban emlegetni alapból merész), biztosan valamilyen vasútszervezési indok áll mögötte, amit mi, civil halandók nem érthetünk.

Nekünk csak a hibás fűtési rendszerű, kiégett világításos, pedálos csapos WC-fülkés (amely mellékhelyiségek mintha a 70-es évekből ragadtak volna itt), nem jól záródó ablakos és úgy egyáltalán már a 90-es években is gáznak ható balkáni kocsik jutnak. Egyetlen jó pontjuk talán, hogy kényelmi szempontból még mindig fölötte vannak a MÁV által beszerzett, felújított német kocsiknak (ún. „halberstadti kocsik”), amelyek amúgy a gépész- és közlekedésmérnöki tudományok nettó szégyenfoltjai a térdet verő módon elhelyezett szemeteseikkel és szintén rom fűtésrendszerükkel.

(A vasúti kocsik fűtése amúgy kiválóan leírható úgy, hogy „szélsőségesen bináris”: vagy nincs fűtés, vagy 40 fok van). FRISSÍTÉS: a szlovén kocsikban viszont olyan foshenger a fűtés, hogy egyik fülkében van, másikban nincs. Egy vasúti szakember kifejthetné, hogy ez miért van, dobhatna hozzá műszaki rajzot is. Mondjuk attól még nem lesz melegebb:)

De visszatérve a szlovén kocsikra, baromira érdekel, hogy az egyébként EU-tag és Eurót használó Szlovénia, a szláv Balkán elvileg legfejlettebb állama miért büntet minket ezekkel a kocsikkal?

A Trainspot Hungary videójában látható az említett vonat (itt a készítő még dícséri is): LINK

A bejegyzés trackback címe:

https://aquincumisalata.blog.hu/api/trackback/id/tr7816812420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ziu9 2022.01.14. 23:20:50

Ebből annyi derül ki egy laikus olvasónak, hogy a szlovén kocsi vacak, de a magyaroké pedig még rosszabb...:)

Épp nemrég jöttem haza, kellemesen fűtött halberstadti kocsiban Veszprémből. Alapáras szakaszba jó, én szeretem. Ellenirányban pont ment a szlovén kocsis vonat. A járat - miután délután ér Budapestre, és csak délelőtt indul vissza Szlovéniába, teljesít másik belföldi fordulót is. Ennek oka praktikusan egyfelől az, hogy a szerelvényt ne kelljen csak a nemzetközi kocsik miatt megbontani, ami a Déli pályaudvaron egyszerűsítést jelent. Viszont jól gondolod hogy más vasútüzemi oka is lehet - a két vasúttársaság amikor egymás területén vasúti kocsikat futtat, jellemzően nem pénzben számolnak el, hanem úgy igyekeznek a szerelvényeket a különböző járatokra osztani (ezt szerelvényfordulónak nevezik), hogy a végén a két ország kb. egyenlő mennyiségű kilométernél legyen.

A szlovén vasúti közlekedés jóval kisebb jelentőségű mint a miénk. Nincsen a főváros körül olyan agglomeráció ahol az elővárosi forgalom nagy lenne, és a belföldi távolsági forgalom is kisebb - az autóval közlekedők aránya magasabb is, mint nálunk. Ebből adódóan az ő eszközállományuk néhány belföldi IC motorvonatból, néhány IC kocsiból, és ezekből a régebbi gyorsvonati kocsikból áll.

Megtehetné, hogy magasabb minőségű kocsi híján kiszáll a nemzetközi forgalomból, de ezt gondolom nem akarja elengedni. A magyar fél adhatná a vonatot végig, de kocsiból nekünk sincs végtelen sok, és a már említett futáskiegyenlítés ilyenkor valószínűleg felborulna.

Motorogre 2022.01.15. 10:05:05

Érdekes megfigyelés, de talán csak egy egyéni vélemény - mivel a link-nél a kommentálók dicsérik ezeket a kocsikat (saját utazási élményeik alapján).

Ziu9 hozzászólása teszi értékessé a témát - köszönjük !

kvp 2022.01.15. 10:36:17

A linkelt videobol azt vettem ki, hogy ezek gosa kocsik. A mav is vett beloluk nem sokkal a rendszervaltas elott, tehat kb. 10 evvel fiatalabbak mint az elejen meg gozosokkel jaro halberstadt-i elovarosi kocsik. (ott az elektromos futes sok kocsiba utolag kerult, meg a 90-es evekben az elso felujitaskor) Ugy nez ki, hogy a szlovenoknak nem nagyon maradt mas kocsijuk amivel nemzetkozi szerelvenyt ki tudnak adni es mivel a mavnak is van a tipusbol, meg ertenek is hozza. A helyzet az, hogy vagy ezek vagy lehet gyalogolni a sinek menten. Ezek nem a legrosszabb, hanem az egyetlen nallunk is hasznalhato nemzetkozi kocsijaik.

A mav pedig azert hasznalja oket belfoldon, mert nincs eleg kocsija. Ezert jarnak neha szlovak kocsik is belfoldi ic-ben, mert nem keszultek meg el az uj magyar nemzetkozi ic+ kocsik. Egyebkent a szegedi ic-kben nyaron meg volt bhv sorozatu kocsi is, ami az 1950-es evek termeke. Ehhez kepest egy az 1980-as evekbol szarmazo kocsi, ahol meg a wc-t is le lehet huzni nem annyira rossz szinvonal. Lehetne jobb, de ha a magyar vasut nem tud a szloveneknek kocsit adni hozza, akkor nem lesz egyhamar valtozas.

Benbe · http://www.benbe.hu 2022.01.15. 13:24:42

@kvp: Ezek Gosák, de jóval régebbiek, mint a MÁV nemzetközi szabványoknak is megfelelő (Z1) Gosa-kocsijai. A MÁV pedig azért használja őket, mert elég nagy marhaság lenne, ha a határon át kellene szállni. Napi két vonat van Ljubljanába, a másik, a Dráva magyar kocsikkal közlekedik.

A szlovén belföldi vonatok elég kritikán aluliak, ezek a kocsik nem rosszak. Engem főleg a légkondi hiánya zavar.

Néhány szlovén vonat: www.benbe.hu/tagriver.php?sor=&psz=&t1=Szlov%E9nia&t2=&t3=&num=50&order=one&B1=Mehet

Lesz még Magyar Köztársaság 2022.01.15. 17:06:19

Nem muszáj szlovén kocsiba ülni.

ertelmetlensegi 2022.01.15. 18:22:01

Romániába közlekedő kocsik modernek.

feketén villogó térközjelző 2022.01.16. 10:44:00

@Benbe: "A szlovén belföldi vonatok elég kritikán aluliak, ezek a kocsik nem rosszak."

Na, azért ezt így nem állítanám. Lehet, hogy korábban a mindenttelibegraffitizünk-korszakban kritikán alulliak voltak a szlovén járművek, de mind buszok, mind vasúti kocsik és motorkocsik tekintetében színvonalat ugrottak az elmúlt 1-2 évben.
Egyrészt az újrafényezéssel (pl. villanydezsők, dízel motorkocsik) és belső rendrakással (én személyesen láttam, mellékvonalon is), másrészt a 2019-2021-es Stadler-bevásárlásból (dízel és villany motorkocsik).

Most szerintem elmondható, hogy amilyen kicsi vasútüzem annyira jó színvonalú a járműállomány. Ettől persze több, vagy más nemzetközi kocsijuk nem lesz.

feketén villogó térközjelző 2022.01.16. 10:55:55

Akkor legyen már vélemény a cikkhez is:
Nem tudom, hogy miért született, vagy mikor és ki gyalogolt bele a készítőjének a lelkébe, de saját tapasztaltataim - és a linkelt videó alapján is - nem húznám le ennyire a szlován nemzetközi kocsikat. Az ülése tényleg kényelmes (mentem vele Kőhídig), a tárcsafék tényleg csendes a tuskóhoz képest és a mosdó-wc is fel volt szerelve. Ennél sokkal ótvarabb állapotú kocsikat látni idehaza. Debrecenben Szalka felé egyszer pl. már indulás előtt kilopták a vécéből az odakészített kéztörlőt és rohantak át a vágányokon a nem nyári lesültek.

Szóval erősen túlzónak tartom a cikket. Nem tagadiom, hogy lehetne fejlődni (akár nekik, de nekünk is), viszont ez a ló túloldala.

Aquincumi Saláta 2022.01.16. 22:21:31

@feketén villogó térközjelző: A WC-jük tényleg gáz. Nagyon. A felújított halbiknak ezerszer jobb. Minden héten utazom ezekkel a kocsikkal (is), csak a kényelem feledteti az ótvar budit.
süti beállítások módosítása