Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Aquincumi Saláta

Miért használ a MÁV a Budapest-Zalaegerszeg viszonylaton ótvar szlovén kocsikat?

2022. január 13.

A kérdésre persze egyből lehet is egy rövid választ adni: a szlovén kocsik a szlovén fővárosig, Ljubljanáig közlekedő Citadella IC (nemzetközi gyorsvonat, hívják akárhogy is) részei, melyeket a határátkeléskor nem csatolnak le, hanem szépen elközlekednek Budapestig.

Ezzel még nem is lenne baj, ha a szlovén vasúttársaság nem a legótvarabb, legmocskosabb, legrégebbi kocsijait használná erre a célra, amiket a MÁV valószínűleg valamilyen vasútközi egyezmény alapján tovább használ a magyar vonalakon, olyan járaton is, amelyik nem közlekedik el Ljubljanáig. A vasúton dolgozók biztosan tudnak erre magyarázatot, de ha logikusan nézzük (a logikát és egy magyar állami vállalatot egy mondatban emlegetni alapból merész), biztosan valamilyen vasútszervezési indok áll mögötte, amit mi, civil halandók nem érthetünk.

Nekünk csak a hibás fűtési rendszerű, kiégett világításos, pedálos csapos WC-fülkés (amely mellékhelyiségek mintha a 70-es évekből ragadtak volna itt), nem jól záródó ablakos és úgy egyáltalán már a 90-es években is gáznak ható balkáni kocsik jutnak. Egyetlen jó pontjuk talán, hogy kényelmi szempontból még mindig fölötte vannak a MÁV által beszerzett, felújított német kocsiknak (ún. „halberstadti kocsik”), amelyek amúgy a gépész- és közlekedésmérnöki tudományok nettó szégyenfoltjai a térdet verő módon elhelyezett szemeteseikkel és szintén rom fűtésrendszerükkel.

(A vasúti kocsik fűtése amúgy kiválóan leírható úgy, hogy „szélsőségesen bináris”: vagy nincs fűtés, vagy 40 fok van). FRISSÍTÉS: a szlovén kocsikban viszont olyan foshenger a fűtés, hogy egyik fülkében van, másikban nincs. Egy vasúti szakember kifejthetné, hogy ez miért van, dobhatna hozzá műszaki rajzot is. Mondjuk attól még nem lesz melegebb:)

De visszatérve a szlovén kocsikra, baromira érdekel, hogy az egyébként EU-tag és Eurót használó Szlovénia, a szláv Balkán elvileg legfejlettebb állama miért büntet minket ezekkel a kocsikkal?

A Trainspot Hungary videójában látható az említett vonat (itt a készítő még dícséri is): LINK

KN

2021. december 23.

Reggel, ahogy mentem a kocsival, az egyik körforgalomban pont kihajtott elém egy szlovák (KN) rendszámú autó.

Emlékeztek még jó 10-15 évvel ezelőttre, amikor bejöttek ezek az adókerülő szlovák rendszámok? A jogszabályi kiskapuk lehetővé tették, hogy szlovák rendszámmal futhassanak magyar céges autók a magyar utakon. Ezeket javarészt onnan ismered meg, hogy KN, azaz Komárno helyjelzésű rendszámmal bírnak, hiszen az egy határmenti város, nem kell sokat utazni egy kis adókderülésért, külföldi telephely bejegyzéséért. Főleg akkor nyilvánvaló ez, amikor az ország belsejében találkozunk KN rendszámú autóval. Ugye nem gondolja senki, hogy ennyi komáromi lakos jár át, mélyen be az országba?

A kormányok aztóta sem tettek semmit ennek az adókerülő lehetőségnek a megregulázására (vagy igen?), így továbbra is szabadon futnak a több tízmilliós, szlovák rendszámos céges autók, bár már lényegesen kevesebb, mint a fénykorban, a 2000-es évek első évtizedében.

Nektek mi a véleményetek erről az adókerülési formáról?

Djokovic 20, Hamilton majdnem 8 - de jó ez nekünk?

2021. december 22.

A világtörténelemben először három, hússzoros férfi tenisz Grand Slam győztes létezik és ami még fontosabb, hogy mindhárman aktív játékosok. Három bajnok érkezett idén Wimbledonba, ahol az egyikük kilencedik alkalommal(!) szerezhette volna meg a trófeát, minden tenisztrófea legnemesebbikét. Ez szintén megdöbbentő. De nem így történt, hanem Djoko behúzta a huszadikat.

Novak Djokovics még csak 35 éves, ami azt jelenti, hogy bőven benne lehet még pár GS győzelem. Annak idején Pete Sampras 15 GS győzelme is földöntúli volt és sokan megdönthetetlennek gondolták. Aztán érkezett Federer, aki legyőzött mindenkit. Aztán érkezett Nadal, aki le tudta győzni Federert. Aztán Djokovic, aki mindkettejüket le tudta győzni. Most meg itt volt ez a görög fiú, aki Djokovicot is majdnem le tudta győzni. Így változnak a dolgok. Azonban nagyon úgy fest, hogy a férfi tenisz is csak akkor fog új bajnokokat avatni, ha a mostaniak közül egy, vagy kettő, vagy majd mindhárom visszavonul, kiöregszik – tehát nem feltétlenül a pályán fog eldőlni, ami szomorú. De a fiatalok már dörömbölnek az ajtón és idő kérdése, hogy teli talppal be is rúgják.

A tenisz esetében szerencsére hárman vannak, akik ekkora bajnokként aktívak, ami azt jelenti, hogy sosem tudhatjuk, mikor melyikük lép egy újabb lépcsőt előre a halhatatlanság felé – igaz azt már a mostani eredményükkel is bebiztosították maguknak.

A Forma-1-et tekintve sajnos nem mondhatjuk el ugyanezt: Hamilton és a Mercedes egyeduralma már bőven lekörözte a Schumacher-érát. Nem tudom, hogy képes lesz-e bárki is valaha hétnél több világbajnoki címre az angolon kívül. Igazi verseny sincs: évek óta nem mondható el, hogy hajszálon múlna a világbajnoki cím. Sőt, mondjuk ki, voltak évek, amikor még csak nem is veszélyeztette senki, hogy a német csapat és angol versenyzője újra felüljön a sportág trónjára.

Aztán láss csodát: a 2021-es Forma-1 szezonzáró nem várt izgalmakat hozott és mindkét (Hamilton és Verstappen) rajongótábor által vitatott utolsó körös döntéseket.

Nem vagyok benne biztos, hogy az évtizedekig regnáló rekorderek jót tesznek-e bármelyik sportnak. A 21. század, az egyre fejlődő edzéstechnikák (és persze doppingszerek is), az újabbnál újabb mentális magasságok soha nem látott eredményeket hoznak a sportban, ami néhány sportág tekintetében az izgalmakat, a kiszámíthatatlanságot veszi el és erre a két legjobb példa a tenisz és a Forma-1. Ami a teniszt illeti, a három bajnok egymással való küzdése is izgalmas - sokkal szarabb lenne, ha csak egy lenne, a Forma-1 esetében pedig 2022-től új szabályok köszöntenek be, amik remélem, hogy kiegyensúlyozzák, összerázzák a mezőnyt.

süti beállítások módosítása